de voorzitters

98 jaar bestaan dat is heel wat en dat verdient aandacht. Als oudste vereniging van Den haag hebben we in die 98 jaar heel wat meegemaakt en daar willen wij u wat van meegeven.

De oprichter, de heer Vleeshouwer had zich als doel gesteld dat de kinderen een muzikaal doel aangereikt krijgen waardoor zij in de armoedige tijd, 1916, iets creatiefs konden doen. De vereniging is als jongeliedenvereniging opgericht, waaronder verschillende sporten zoals schermen, mogelijk was. De vereniging sloeg aan en al gauw kwamen de leden zich aanmelden. Het eerste optreden was direct al een succes en dat gaf de vereniging de PR in die tijd die het nodig had. De successen bleven komen. Maar de eerste tegenslag kwam toen de oorlogstijd aanbrak en in die periode van 1940-1945 was er eigenlijk stilstand. Na de oorlogsjaren hebben de bestuurders de vereniging weer opgepakt en begon KmD aan een tweede fase die ook succesvol werd. Hoogtepunten waren de concoursen waar de vereniging de ene na de andere 1e prijs wist te behalen. Het optreden met Dorus (wijlen Tom Manders), de jaarfeesten die de band met de vereniging aanhaalde. De vele optredens voor bruiloften en partijen waren niet uit de lucht en iedere Hagenaar kende KmD.
De afgelopen jaren is er heel wat gebeurd zowel in positieve als negatieve zin. De positieve zaken blijven hangen en dat is maar goed ook. De verandering van de vereniging is langzaam ingetreden. Van een korps met majorettes, tamboers en muziekkanten, is het een concertorkest geworden. VanĀ  marsmuziek naar een divers repertoire en van looporkest naar zitorkest. De leden zijn ook anders en zijn betrokken bij het muziek maken op een gezellige wijze. De prestatie is er wel maar het is geen must. De band tussen de leden is erg goed en men is altijd bereid om de handen uit de mouwen te steken.

We organiseren allerlei activiteiten waar plezierĀ  en gezelligheid voorop staan, waar alle soorten van amateurkunst ten toon gespreid kan worden en dat doen we met veel succes. Belangrijk is hierin dat we ook contact zoeken met andere culturen waar we iets samen mee kunnen doen.